Ciekawe artykuły o komercjalizacji

Firma, która wymyśliła samochód – Mercedes-Benz, obchodzi 126 urodziny

Mercedes już od ponad wieku jest prekursorem stosowania nowych technologii. Jako pierwszy użył m.in. seryjnej turbosprężarki, silnika Diesla w samochodzie osobowym czy poduszki powietrznej.

Na świecie jest mało przedsiębiorstw, które mogą poszczycić się innowacjami, które zmieniły świat. Carl Benz i Gottlieb Daimler 125 lat temu wynaleźli samochód i stworzyli tym samym odrębna, całkowicie nową gałąź przemysłu - motoryzację. Mimo upływu ponad wieku od tego momentu Mercedes nadal znajduje się w czołówce innowatorów i prezentuje kolejne przełomowe rozwiązania z zakresu komfortu, bezpieczeństwa i ekologii.

Historia powstania pierwszego auta przypomina historie ze świata najnowszych technologii i internetu: wynalazek narodził się dzięki pasjonatom, którzy nie zważając na koszty i sceptycznie nastawione otoczenie wiele czasu pracowali nad nim w przydomowym warsztacie. Właśnie w ten sposób działał Carl Benz (1844-1929), który w Mannheim pracował nad samochodem z silnikiem benzynowym. W tym samym czasie w oddalonym o 100 km Stuttgarcie pracował Gottlib Daimler (1834 -1900) z Wilhelmem Maybachem (1846-1929). W 1885 r. Daimler jako pierwszy zastosował silnik spalinowy w motocyklu, a rok później, Carl Benz opatentował swój trójkołowy pojazd napędzany silnikiem spalinowym. W ten oto sposób dzięki pasji poznawania całkowicie nowych technologii i źródeł napędu powstał pierwszy samochód. Data 29 stycznia 1886 roku jest uznawana za początek motoryzacji.

Pasja, która poruszyła działania twórców prototypów powozów bez koni (pierwsze urządzi nie przypominały dzisiejszych samochodów) mimo przekształcenia eksperymentu pasjonatów w poważny biznes i upływu 125 lat nie wygasła. Mercedes wiele rozwiązań technologicznych wynalazł lub zastosował jako pierwszy, np.: samochód, napęd elektryczny i hybrydowy na początku XX w., seryjny samochód z turbosprężarką (lata 20.), zastosowanie silnika Diesla w samochodzie osobowym (lata 30.) czy z bezpośredni wtryskiem paliwa (lata 50.). Mercedesowi zawdzięczamy również kontrolowane strefy zgniotu, ABS, poduszki powietrzne i wiele innych, których istnienie w nowoczesnych samochodach uważamy za oczywistość. Najnowsze rozwiązania monitorujące martwy kąt widzenia w 1usterkach rozpoznają przemęczenie kierowcy, pomagają utrzymywać tor jazdy, są dowodem na to, że Mercedes nie stracił ducha innowacyjności.

Historia Mercedesa to nie tylko historia innowacji technologicznych, ale też biznesowych.

Jeden z klientów Gottlieba Daimlera, austriacki konsul honorowy w Nicei Emil Jelinek, w 1899 r. złożył zamówienie na 36 samochodów (ogromne, jak na ów czas) Pierwszy klient został też pierwszym dealerem Mercedesa - auta kupowali od niego arystokraci przebywający na Lazurowym Wybrzeżu. O innowacyjności tego pomysłu z punktu widzenia biznesu świadczy fakt, że były to czasy, kiedy nie istniały stacje benzynowe, a paliwo do napędzania silników kupowało się (!) w aptece. Niezwykle nowatorska była też relacja firma-klient: Jelinek formułował swoje oczekiwania, a Daimler z Maybachem szukali optymalnych rozwiązań.

Tylko nieliczni przedsiębiorcy potrafią prowadzić rentowną działalność przez ponad wiek. Nieprzerwanie biznesu przez tak długi okres wskazuje na to, że organizatorzy doskonale wyczuwają rodzące się zapotrzebowania i nowe trendy, modyfikują strategię w celu dopasowania do zmieniających się realiów. Dlatego Mercedes jako pierwszy producent segmentu premium wprowadził pod koniec at 90. XX w. tzw. microcar, czyli miejskiego smarta, samochód kompaktowy Mercedes Klasy A; firma rozwija też technologię jazdy bez emisyjnej. Niezmiennym pozostało to, że Mercedes zawsze wytwarza auta, które zaspokajają najbardziej wymagających użytkowników.

Odczucia kierowcy zasiadającego dzisiaj za kierownicą nowego auta marki Mercedes są zupełnie inne niż 126 lat temu, gdy Carl Benz proponował podróżowanie trójkołowym pojazdem z silnikiem o mocy 0,75 KM, osiągającym maksymalna prędkość do 16 km/h. Jest jednak coś, co łączy pojazd ówczesny z autem współczesnym: to nieustanne poszukiwanie nowych technologii, pomysłów i rozwiązań, inaczej mówiąc – ponad 125 lat dążenia do doskonałości.

HISTORII FIRMY - NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA

  • 1886 – Carl Benz otrzymał patent „ Patent Moterwagen Nummer 1”, na trójkołowy samochód. Równolegle Gottlieb Daimler wraz z Wilhelmem Maybachem prowadzili pracę nad silnikiem czterosuwowym i możliwościami zastosowania w różnych pojazdach.
  • 1895 – Benz skonstruował pierwszy autobus, rok później pierwszy na świecie samochód ciężarowy.
  • 1898 – Daimler konstruuje pierwszy samochód z silnikiem czterocylindrowym..
  • 1900 – Mercedes 35 PS ustala dzisiejszy wygląd samochodu : długi rozstaw osi, szeroki rozstaw kół, nisko położony środek ciężkości, cztery koła o jednakowej średnicy, podwozie ze stali zamiast drewna i pochyloną kolumną kierownicy. W tym tez roku Emil Jelinek zamawia samochód na wyścigi, które wygrywa, a auto nazywa imieniem swojej córki – Mercedes.
  • 1906 – Firma pokazuje model z napędem elektrycznym Mercedes electrique, prowadzone są też prace nad napędem hybrydowym.
  • 1910 – na samochodzie pojawia się logo – trójramienna gwiazda.
  • 1923 – powstają pierwsze seryjne auto z turbosprężarką.
  • 1923 – Przedsiębiorstwo Benz & Cie łączy się z firmą Daimler-Motoren-Gesellschaft. Powstaje Daimler- Benz, którego marką Mercedes.
  • 1928 – Mercedes oferuje samochody guard- kuloodporne.
  • 1936 – Na rynek został wprowadzony pierwszy samochód osobowy z silnikiem Diesla:260D
  • 1954 – W sprzedaży zostaje udostępniony Mercedes 300SL Gullwing z bezpośrednim wtryskiem paliwa, dzięki maksowi Hoffmanowi. To on przekonał zarząd koncernu do produkcji szosowej wersji modelu, który dwa lata wcześniej pojawił się na torach wyścigowych.
  • 1959 – Mercedes zaczyna jako pierwszy wprowadzać testy zderzeniowe dzięki Beli Barenyeiemu, dzięki któremu firma uzyskała 2,5 tys. patentów w obszarze bezpieczeństwa.
  • 1967 – Utworzenie firmy AMG, która zajmuje się przygotowaniem sportowych wersji aut marki Mercedes.
  • 1968 – Firma wprowadza zagłówki i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.
  • 1972 – Układ ABS montowany jest jako wyposażenie standardowe Mercedesa W116
  • 1977 – Debiut rynkowy turbodoładowanego silnika Diesla w modelu 300 SD.
  • 1981 – W modelu W126 (klasa S) seryjnie oferowana jest poduszka powietrzna wraz z napinaczem bezpieczeństwa.
  • 1986 – Z okazji stulecia powstaje Fundacja Gottlieba Daimlera i Carla Benza
  • 1993 – Mercedes wyposaża wszystkie silniki w katalizator spalin.
  • 1994 – W sprzedaży pojawia się pierwsze seryjne samochody wyposażone w układ EPS stabilizujący tor jazdy pojazdu.
  • 1997 – Reaktywacja marki Maybach – marki najbardziej luksusowych pojazdów.
  • 2002 – Wprowadzenie systemu PRE-SAFE, który w razie zagrożenia kolizją optymalnie ustawia fotele, dociąga pasy, zamyka dach.
  • 2009 - System Attention Assist, rozpoznający przemęczenie kierowcy i zaleca przerwę w podróży.
  • 2010 – Kolejne systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo: asystent utrzymania toru jazdy, aktywny asystent kąta martwego oraz reflektory LED-High-Performance.
  • 2012 – Mercedes od końca II wojny światowej do dziś wyprodukował ponad 30 mln aut.

Historia Mercedesa to dzieje przełomowych zmian w motoryzacji.

Oprcowano na podstawie materiałów opublikowanych w Thinktank, 2 [9], 2011

Jak informatycy z Gdańska podbili świat

W 2001 roku Łukasz Osowski i Michał Kaszczuk, dwaj studenci Politechniki Gdańskiej, rozpoczęli pracę nad sztuczną inteligencją, stworzyli wówczas syntezator mowy, który czytał i zamieniał słowa w litery, a następnie oddawał w postaci dźwięku. Pierwszy model otrzymał nazwę Spiker i cieszył się na rynku dużą popularnością, zwłaszcza wśród ludzi niewidomych. Po kilku latach nieustannej pracy, w 2003 roku, na rynek światowy został wprowadzony udoskonalony syntezator Ivona (skrót od Inteligent Voice), jego wyjątkowość polegała na tym, że komputer w inteligentny sposób reagował na rozmaite pułapki napotykane w tekście, czyli skróty, nazwy własne itd. Produkt natychmiast trafił na najwyższą półkę, a jednym z pierwszych klientów została armia polska.

Sztuczny głos jest niezastąpionym elementem na przystankach autobusowych, tramwajowych, na stacjach metra, gdzie czyta rozkłady jazdy i informuje o najbliższych pociągach. Ivona jest również wykorzystywana przez prywatne przychodnie, Telekomunikację Polską. Wynalazek używany jest w bankowości, gdzie firma NCR, producent usług w bankomatach, wykorzystuje go dla potrzeb niewidomych klientów Citibanku (komputer wskazuje, jakie czynności należy wykonać, informuje o stanie konta itd.).

Sukces na polskim rynku skłonił informatyków ku wydaniu obcojęzycznych wersji syntezatora, tak na początku powstały modele w dwu wersjach językowych: angielsko-amerykańskiej oraz rumuńskiej. W 2009 roku została odkryta kolejna rewolucyjna rzecz – technologia, która sama opracowuje model dla wybranego języka, za jej pomocą Ivona uzupełnia się o kolejne wersje językowe. Rozwój firmy jest możliwy dzięki dotacjom unijnym: pierwsze dwa subsydia przeznaczone były na powstanie i wykorzystanie nowej technologii, kolejne na dostosowanie produktu do urządzeń o małej pojemności, m.in. do telefonów  komórkowych.

Największym konkurentem Ivony jest produkcja amerykańskiej firmy Nuance, która oferuje w swoim urządzeniu aż 30 języków. Polski produkt odnosi jednak znaczne sukcesy, gdyż ma najlepsze wyniki testów i najwyższe notowania w rankingach, a to z kolei przekłada się na zamówienia – firma Samsung wykorzystuje produkt w swoich telefonach i urządzeniach przenośnych; w Wielkiej Brytanii Ivona czyta codziennie dla dwóch milionów niewidomych; polski wynalazek wykorzystuje także amerykańska firma Vling – wirtualny asystent w telefonie komórkowym. Zyski ze światowych podbojów są przeznaczane na nowe inwestycje. Obecnie firma zatrudnia około 30 osób i mieści się w Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni.

Opracowano na podstawie: Gazeta Prawna z dnia 24-26 czerwca 2011 roku.

Pozyskiwanie pomysłów

Najważniejszym ogniwem w pozyskiwaniu innowacji jest kadra zarządzająca , która ma największy wpływ poprzez prezentowanie otwartej postawy na wszelkiego rodzaju usprawnienia. Pracownik biorący czynny udział w procesie poszukiwawczym powinien dostać moralne, a w konsekwencji materialne wsparcie. Istotnym jest by mieć przekonanie i pewność ,że wszystkie pomysły, nawet te nietrafne nie umkną uwadze kadry.  Zgodnie z regułą nawet porażka jest formą edukacji. Przykładowych  firm, działających w duchu innowacyjności jest wiele. Są to najczęściej duże koncerny dysponujące pokaźnym kapitałem, gdzie kadra zarządzająca potrafi w sposób wymierny docenić wysiłek  pomysłodawcy.

Od kilku lat firma Shell  wprowadziła nowy system komunikacji on line. Polega on na możliwości połączenia się szeregowego pracownika koncernu z centralą przez dowolny panel, pulpit.  W ten sposób może zgłosić swój innowacyjny pomysł. W sytuacji, kiedy powyższy projekt zostaje zauważony i określony mianem obiecującego, pracownik który go wymyślił otrzymuje 25 tyś USD oraz zostaje zwolniony ze swoich obowiązków na okres 30 dni ( jest to czas w którym twórca projektu ma możliwość wprowadzenia go w życie- faza testowa).

Po tym okresie przedstawia wyniki swoich testów i jeśli są pomyślne to dostaje kolejne 25 tyś USD oraz następny 30 dni na próby wdrożeniowe. W konsekwencji w Shellu na przełomie 3 lat narodziło się 1,5 tyś. pomysłów z czego 300 wprowadzono do realizacji. Podobny mechanizm zastosowano w zakładach Toyoty gdzie zezwolono na luźny przepływ informacji pomiędzy różnymi szczeblami administracyjnymi.

Zaletą wdrażania takich metod jest wciągnięcie wszystkich członków przedsiębiorstwa do maszynerii jaką jest  innowacyjność . Wskazanie wspólnego celu podnosi konkurencyjność wśród pracowników. Szkolenia , kursy, samokształcenie zwiększają kulturę organizacyjną jednostki. Ważny element stanowi  również fakt konieczności ciągłego nadzoru nad  działaniami konkurencji. Istotnym jest też  elastyczne podejście do zmian,  spowodowane uwagami klientów.

Wskazana wcześniej metoda spotyka na swojej drodze wiele barier . Podstawową  jest struktura organizacyjna i blokada w wolnym przepływie myśli. Powinien zmianie ulec  tradycyjny sposób działania pracowników, oparty na przyzwyczajeniach. Wielkie pole do popisu mają tutaj  natomiast kadry zarządzające, które w swoim ręku dzierżą wiele narzędzi o charakterze motywacyjnym.